Onzeker over het nieuwe schooljaar?

Nu 1 september voor de deur staat, groeit bij vele leerlingen en ouders stilaan het besef dat het schooljaar 2020-2021 wellicht niet van een leien dakje zal lopen. Niemand kan de toekomst voorspellen, maar het lijkt evident dat de pandemie en de coronamaatregelen ook dit school-/academiejaar een stevige impact zullen hebben op de klassen en aula’s in dit land.

Bronnen van onzekerheid

In het onderwijs zijn de kleurcodes en de bijhorende maatregelen een bron van onzekerheid. Het schooljaar vangt aan in “pandemieniveau geel, met een verhoogde waakzaamheid”. Dit houdt o.m. in dat leerlingen en studenten 5 op 5 weekdagen naar school mogen, maar dat er geen ruimte is voor extra muros-activiteiten. De kans is bovendien reëel dat een deel van het schooljaar in code oranje of rood zal verlopen. Als de besmettingsgraad te snel stijgt, zal afstandsonderwijs opnieuw meer regel dan uitzondering zijn.
Een tweede bron van onzekerheid is de ervaring van vorig schooljaar. Vele leerlingen beseffen dat er na die turbulent maanden essentiële leerstof is die ze nog niet onder de knie hebben. Ze voelen al dan niet onbewust aan dat ze in de problemen zullen komen bij een nieuwe onderbreking van het normale schoolritme. Deze groep leerlingen is heel breed en valt op te splitsen in twee grote groepen.

Studiehouding in lockdown

Enerzijds zijn er de plichtsbewuste scholieren die vorig schooljaar aan den lijve ondervonden hoe onontbeerlijk het contact met de leerkracht is om kennis en vaardigheden aan te brengen. Die jongeren hadden het tijdens de lockdown moeilijk om de leerstof van thuis uit zelfstandig te verwerken. Sommigen zwoegden op oefeningen waarvoor ze de klassikale uitleg misten. Zij kunnen bij Xanthippe terecht voor het extra duwtje in de rug dat ook de beste leerlingen nodig hebben.
Een andere groep bestaat uit leerlingen en studenten die graag van de goede dingen des levens genieten. Zij namen tijdens de ‘coronacongé’ de vrijheid om urenlang te ‘chillen’ in de lentezon. De periode van afstandsleren was nauwelijks voorbij of daar lonkte reeds de grote vakantie. Leerlingen die de voorbije maanden op hun lauweren hebben gerust, komen nu stilaan tot het besef dat het de hoogste tijd is om de draad weer op te pikken en de studies opnieuw ernstig te nemen.

Xanthippe weet raad

Ook als het klasgebeuren min of meer normaal verloopt, zullen vele leerlingen het immers moeilijk hebben om de lessen te volgen: het ritme dreigt (te) hoog te liggen, te meer daar sommige leerkrachten en docenten erop gebrand zijn om de verloren tijd in te halen. Op een zucht van het nieuwe schooljaar, is het tijd voor actie. Gelukkig staat Xanthippe klaar om leerlingen en studenten tijdig bij de les te brengen.
Xanthippes unieke team doet meer dan les of bijles geven. We bieden zowel online als offline ook begeleiding bij het plannen en verwerken van de leerstof. Xanthippe stimuleert de leerlingen bij het uitvoeren van opdrachten en verdiept hun kennis en vaardigheden. We zijn er om jongeren te helpen om sterker en wijzer voor de dag te komen, opdat ze met een gezonde dosis zelfvertrouwen het nieuwe school- of academiejaar zouden kunnen aanvatten.

>>> Vraag informatie

Lees ook